بصیرت افزایی

بصیرت رسانه ای

بصیرت افزایی

بصیرت رسانه ای

ضرورت خودسازی

Tuesday, 4 Dey 1397، 06:57 AM

💠 ضرورت خودسازی همزمان با فعالیت‌های اجتماعی 

▪️فعّالیّت‌هاى اجتماعى تنها در حالى ارزشمند و مؤثّر خواهند بود که صرفاً براى جلب رضایت الهى و قربةً الى الله انجام شوند. یعنى شخص از طریق خدمت به خلق، درصدد نزدیکى بیشتر به خدا باشد. بنابراین در فعّالیّت‌هاى اجتماعى نیز غایت و هدف، فردى و متوجّه شخص انجام‌دهنده است.


▪️اسلام به هیچ وجه جایز نمى‌داند به قیمت فدا کردن رضایت الهى و به بهاى دور شدن از خدا و دچار شدن به انحطاط و تباهى، شخص در مقام خدمت به دیگران برآید؛ و این در حالى است که فدا کردن هر چیز دیگرى، اعم از راحت، امنیّت، مال، جان و آبرو در راه خدمت به دیگران، از نظر اسلام جایز و ستوده است.


▪️بنابراین از نظر عقل و وحى، خودسازى امرى بسیار مهم، حیاتى و واجب است و به هیچ وجه نباید تحت تأثیر احساس مسؤولیّت اجتماعى، مورد غفلت قرار گیرد.


▪️از سوى دیگر، یکسره خرج کردن از سرمایه‌هاى وجودى خود در عرصه‌ى اجتماع و از طریق خودسازى‌هاى فردى، درصدد کسب جایگزین براى سرمایه‌هاى هزینه‌شده نبودن، شخص را در معرض خطر فروپاشى و تهى‌دستى ارزش‌هاى شخصیّتى قرار مى‌دهد. همان‌گونه که شخصى که دارایى‌هاى خود را مدام به نیازمندان انفاق مى‌کند، بى‌آنکه در پى کسب درآمدى براى جایگزینى باشد، سرانجام دارایى‌هایش تمام مى‌شود و خود نیز به جمع تهى‌دستان مى‌پیوندد.


▪️یا در خودرویى که بدون روشن بودن موتور و شارژ شدن باترى آن از طریق دینام، چراغ‌هایش روشن باشد، چراغ‌ها بیش از چند ساعت روشن نخواهند ماند و با تخلیه‌ى باترى، خاموش مى‌شوند و خودرو و اطراف آن در تاریکى فرو خواهند رفت.


▪️بنابراین همان‌گونه که پیوسته انفاق کردن شخص، بستگى به کسب درآمد جایگزین دارد و نیز پیوسته روشن و روشنى‌بخش بودن چراغ‌هاى خودرو، منوط به روشن بودن موتور و شارژ شدن مستمرّ باترى از طریق دینام است، استمرار صلاحیّت‌ها و توانایى‌هاى شخص براى ارائه‌ى خدمات اجتماعى نیز منوط به کسب سرمایه‌هاى معنوى، از طریق خودسازى مستمرّ است.


▪️چه‌ بسا اشخاصى که سال‌هاى بسیار، خود را وقف خدمات گوناگون اجتماعى کرده و به علّت غفلت از پرداختن به خودسازى‌هاى فردى و معنوى، یک‌باره دچار فروپاشى شخصیّتى شده و به افرادى تبدیل شده‌اند که جز منافع و مطامع فردى خویش، هیچ چیز براى آنها ارزشمند و قابل‌اعتنا نیست. حتّى پیامبران و امامان علیهم السّلام که در صدر مصلحان و خادمان جوامع بشرى قرار دارند و همچون نورافکنى قوى، در جامعه‌ى ظلمانى عصر خود نورافشانى مى‌کردند، نیروی این پرتوافکنى را در خلوت‌هاى مستمرّ عارفانه و عاشقانه‌اى که در حال عبادت و تفکّر داشتند، از مبدأ فیّاض هستى کسب مى‌نمودند.


▪️شب‌زنده‌دارى‌ها و سحرخیزى‌هاى مستمرّ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و خلوت‌ گزینى‌هاى آن بزرگوار در غار حرا یا در حال اعتکاف در مسجدالنّبى، جلوه‌اى از این کسب نیرو براى توانمندى در ایفاى نقش مصلحانه و بیدارگرانه‌ى آن حضرت در عرصه‌ى جامعه‌ى ظلمانى و فاسد جاهلى عصر خود است.


▪️از دیگر سو، فعّالیّت‌هاى اجتماعى شخص وقتى اثربخش و مفید خواهد بود و به صلاح و سود جامعه منجر مى‌شود که فرد انجام‌دهنده‌ى آن فعّالیّت‌ها، خودساخته و مهذّب باشد. تحوّلات مثبت عظیم و پایدار در جوامع بشرى همواره از سوى کسانى صورت گرفته است که نفسى مهذّب و نَفَسى رحمانى داشته‌اند.


▪️بزرگ‌ترین و موفّق‌ترین شخصیّت‌هایی که  منشأ تحوّلاتى عمیق و ماندگار در جوامع انسانى بوده‌اند، انبیاى الهى‌اند. پس از گذشت قرن‌ها، هنوز اکثر جمعیّت جهان پیرو مکتب پیامبرانند.


▪️رمز اصلى این موفّقیّت نه شکل و قالب مکتب و نهضت و عِدّه و عُدّه‌ى آنان، که اخلاص، روح مصفّا، نفس مهذّب و نَفَس الهى ایشان است. بنابراین کسانى که در پى تحوّل و اصلاح در جامعه‌اند، پیشاپیش باید این تحوّل و اصلاح را در درون خود به‌وجود آورند.



📕 کتاب شراب طهور

موافقین ۰ مخالفین ۰ 97/10/04
یا زهرا سلام الله علیها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی