بصیرت افزایی

بصیرت رسانه ای

بصیرت افزایی

بصیرت رسانه ای

سوال:

🔰فرق مکر خدا با مکر بنده که نمونه اش را خداوند در آیه 54 سوره آل عمران ( و مَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیرُ الْمَاکِرِینَ  ) فرموده است، چیست؟ 

 ✍پاسخ:

✅مکر بنده، عبارت از فریب و خدعه است که بندگان برای حفظ نفس خود و استیلای بر غیر و رسیدن به غرض فاسد خود می نمایند . 

🍀اما مکر خداوند متعال ، عبارت است از یک نوع عقوبت و انتقام و قهر که در مقابل عمل زشت بنده اش جاری می فرماید و آن عقوبت از طریقی است که بر بنده مخفی باشد و نداند که مورد قهر و انتقام است مثل ((املاء)) و آن مهلت دادن کفار و فساق است تا طغیان ایشان زیاد شود و در نتیجه استحقاق عقوبتشان در آخرت زیاد گردد. 

🔺هم چنین مانند ((استدراج )) که عبارت از این است که هرگاه بنده ای گناه تازه نماید ، خداوند نعمت تازه به او بدهد تا در اثر اشتغال به نعمت ، خود را عاصی نبیند و استغفار نکند ؛ 

🔷چنانچه از حضرت صادق ( علیه السّلام ) مروی است هنگامی که بنده ای مورد نظر و لطف خداوند است و به او اراده خیر دارد ، پس چنین بنده ای اگر گناهی کرد ، دنبالش خداوند او را به ناراحتی مبتلا می فرماید تا استغفار را به او یادآوری کند و خود را از آن گناه پاک نماید و هنگامی‌که بنده ای از نظر لطف خداوند افتاد ، پس گناهی کرد ، خداوند به دنبالش نعمت تازه ای به او عنایت می فرماید و در نتیجه استغفار را فراموش می کند و به آن گناه مداومت می نماید . این است فرموده خداوند : ((درجه آنها را می گیریم از جایی که نمی دانند)) . 


📚برگرفته از پاسخ های آیت الله دستغیب در کتاب 82 پرسش، ص 16

موافقین ۱ مخالفین ۰ 97/08/10
یا زهرا سلام الله علیها

نظرات  (۱)

07 Farvardin 98 ، 18:51 مهدی قاسمی
مطلب مفیدی بود🙏
لازم میدونم این ها رو به مخاطب برسونم
منظور از مکر خدا در این آیه فریب و نیرنگ نیست، زیرا خداوند اهل فریب نیست بلکه مراد از ان تدبیر خداوند است مثلا: دشمنان مسیح با طرح های شیطانی خود می خواستند جلو این دعوت الهی را بگیرند اما خداوند برای حفظ جان پیامبر خود و پیشرفت آینش تدبیر کرد و نقشه های آنها نقش بر آب شد.(تفسیر نمونه ج2 ، ص 566)
هیچ کس با نیرنگ و گناه به عذت نمی رسد، اگر باور کنیم که خداوند همه چیز می داند ، کمتر دست به حیله و فریب می زنیم و اینکه از دست دادن صفا و صداقت و گرفتار شدن به قهر الهی ، بزرگ ترین ضربه ای است که حیله گران به خود می زنند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی